BLOG

KATEGORIA:  

SEO Copywritening przydatne informacje

Data wpisu: 2020-09-02 | Autor wpisu: dkstrony.pl

SEO Copywritening definicja


Skrót SEO czyli optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych (ang. Search Engine Optimization), jest to jedna z podstawowych czynności, która wpływa na poprawę widoczności witryny w rezultatach wyszukiwania. Jeśli dana witryna www uzyska wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób do niej dotrze, a to spowoduje zwiększenie ilości odwiedzin strony. Wysoka konwersja na stronie www daje wzrost szans na zainteresowanie nowych użytkowników, którzy mogą stać się klientami danej firmy lub marki. SEO zatem jest nierozłączną częścią marketingu internetowego, która w ramach content marketingu oraz social media marketingu odnosi się do szeregu strategii opracowywanych na ich potrzeby.


Idea tekstów SEO


Najważniejszym założeniem każdej firmowej strony internetowej jest sukcesywna sprzedaż towarów i usług. By to osiągnąć, potrzebne jest ich odpowiednie zaprezentowanie i zachęcenie poprzez zrozumiały i przystępny dla danej grupy docelowej przekaz. Nie chodzi tu tylko o zdobycie odbiorcy, ale również utrzymanie go poprzez dostarczanie mu wartościowych treści na istotne dla niego tematy. Celem copywritingu jest właśnie stworzenie prostego tekstu, który bezpośrednio dotrze do odbiorcy i zachęci go do wykonania czynności, o której mówi hasło reklamowe. Copywriting najczęściej jest wykorzystywany w sprzedaży i jest naszpikowany treściami mającymi wpłynąć na potencjalnego klienta tak, aby zadziałał on bardziej impulsywnie, emocjonalnie i zdecydowanie.


Najważniejsze cele SEO Copywriteningu to:

  • Zdobywanie jak najlepszych pozycji na wybrane słowa kluczowe,
  • Generowanie jak największej ilości unikalnych wejść użytkowników,
  • Zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania.

Efekty poprawnego SEO przekładają się w następstwie na:

  • Zwiększoną ilość unikalnych wejść użytkowników,
  • Zwiększone zyski poprzez sprzedaż towarów lub usług,
  • Rozpoznawalność marki.

SEO Copywriter – tekściarz

Umiejętny kreator słów, jakim jest SEO Copywriter, to osoba odpowiedzialna za tworzenie i przygotowywanie tekstów. W zakres jego obowiązków wchodzi między innymi przygotowanie oferty dla produktów bądź usług, dostarczanie treści na strony www oraz blogi, a także innych materiałów promocyjnych, takich jak ulotki, broszury czy katalogi.


Głównym zadaniem copywritera jest napisanie wysokiej jakości tekstu sprzedażowego, który jednocześnie ma zainteresować swoją tematyką i przede wszystkim być zgodny z zasadami pisowni. By tak się stało, wymagana jest od copywritera szeroko zakreślona wiedza dotycząca opisywanego tematu, a także niezwykle ważne kompetencje stylistyczne i poprawność gramatyczna. Do poznania odbiorcy i jego potrzeb niezbędna jest także umiejętność empatii i ogromna cierpliwość w doprecyzowywaniu tekstów. Kreatywność, zaangażowanie i umiejętność perswazyjnego pisania dopełniają jego skuteczności.


Zasady tworzenia tekstów SEO


Każdy Seo copywriter powinien budować swoje teksty opierając je na kilku istotnych kryteriach:

  1. Umiejętność przekazywania wartościowych i ciekawych dla klientów treści,
  2. Oryginalność,
  3. Bardzo dobra znajomość opisywanego produktu bądź usługi,
  4. Dostosowanie oferty do oczekiwań docelowej grupy odbiorców,
  5. Dobór właściwych słów kluczowych,
  6. Świetna nawigacja i klarowne uporządkowanie treści,
  7. Gwarancja wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarek.

1. Umiejętność przekazywania wartościowych i ciekawych dla klientów treści.


SEO Copywriter swoimi tekstami w sposób zrozumiały zdobywa docelową grupę odbiorców. Przekazywane przez niego treści mają być przesycone wartościami merytorycznymi, adekwatnymi do potrzeb tejże grupy. Główne informacje w artykule powinny być odpowiednio wyeksponowane i w pierwszej kolejności przyciągać uwagę internautów tytułem sugerującym tematykę artykułu i zawierającym potrzebne słowa kluczowe. Tytuł sam w sobie nie może być też przesadnie rozbudowany, a raczej krótki i zwięzły.


Kolejną istotną rolę w zachęceniu odbiorcy do zapoznania się z treścią całego artykułu stanowi lead, czyli pierwszy wyodrębniony nagłówek tekstu, w którym w kilku zdaniach nakreśla się główną myśl przewodnią całego artykułu.


Natomiast cały artykuł powinien być napisany prosto i zwięźle, z zastosowaniem atrakcyjnego dla odbiorcy doboru słów, zapewniając łatwość i szybkość odczytania, a w efekcie końcowym sprzedaż lub promocję danego towaru bądź usługi.


2. Oryginalność.


Każdy skuteczny Seo copywriter jest świetnie zorientowany na rynku branżowym i zapoznaje się wielokrotnie z artykułami konkurencji i przydatnymi informacjami związanymi z interesującym go tematem. Nie oznacza to jednakże, że może bezkarnie powielać dostępne treści, bo może dojść do zaistnienia zjawiska plagiatu, a to roboty Google wychwycą w jednej chwili i dana strona www, choćby stworzona jak najlepiej, automatycznie straci dobrą pozycję na liście wyszukiwania. Każdy uczeń czy naukowiec przecież korzysta z różnych źródeł (podstawowym jest podręcznik), lecz dane zagadnienie powinien opisywać sam w oparciu o własne przemyślenia. By uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji zawsze można sprawdzić oryginalność tekstu za pomocą narzędzia Plagiarism.


Seo copywriter zdaje sobie sprawę również, że jego artykuł może być skopiowany, przerobiony i użyty przez konkurencję. Samego stylu i indywidualnego charakteru wypowiedzi, wpływającego na zainteresowanie tematem internautów, nie jest jednak łatwo podrobić.


3. Bardzo dobra znajomość opisywanego produktu bądź usługi.


Zanim powstanie wartościowy, zwracający uwagę internauty tekst odnoszący się do konkretnej branży, istotna jest dogłębna znajomość danego rynku i opisywanego produktu lub usługi. Skuteczny seo copywriter ciągle się rozwija, kontroluje nieustannie zmieniający się rynek i aktualizuje potrzeby konsumentów. W planowaniu strategii promocyjnej istotną rzeczą jest przesunięcie akcentów uświadamiania petentom istnienia produktu bądź usługi do budowania lojalności wobec nich, a w następstwie, podejmowania pożądanych działań przez konsumentów. Dogłębna wiedza teoretyczna na temat wybranych produktów czy usług, poparta wartościowymi źródłami, powinna znacząco wpłynąć na jakość merytoryczną pracy i w sposób optymalny nawiązać pozytywną relację z potencjalnym klientem.


4. Dostosowanie oferty do oczekiwań docelowej grupy odbiorców.


Nie można zapomnieć także, że treści zawarte na stronie internetowej w mniejszym lub większym stopniu trafią do odpowiedniej grupy docelowej odbiorców. Tutaj zachodzi potrzeba dostosowania się do indywidualnych potrzeb wybranej grupy konsumentów. Im lepiej się ją pozna, zrozumie potrzeby, motywacje i zainteresowania, tym łatwiej prowadzić skuteczny content marketing (marketing treści) – strategię mającą za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania przynoszącego zysk. Content marketing bazuje na budowaniu długotrwałych relacji, wynikających między innymi z emocjonalnych potrzeb odbiorców, przez co lepiej jest wskazać korzyści płynące z oferowanego produktu bądź usługi.


Do ustalenia grupy docelowej odbiorców warto skorzystać z gotowych narzędzi analitycznych, które w jednym miejscu zgromadzą potrzebne dane. Jednym z takich podstawowych narzędzi jest Google Analytics.


5. Dobór właściwych słów kluczowych.


Odpowiednio dobrane słowa kluczowe, odnoszące się przede wszystkim do haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych, to połowa sukcesu w SEO copywritingu. Odgrywają one ważną rolę w tworzeniu całej struktury strony www, toteż każdy artykuł czy podstrona powinna być zoptymalizowana maksymalnie na kilka głównych słów kluczowych. Frazy te powinny znaleźć się w tytule, w śródtytułach strony i samej treści danej strony www, co zwiększy szanse na zapewnienie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania.


Analizę słów kluczowych warto rozpocząć od sporządzenia listy ważnych tematów powiązanych z działalnością strony internetowej czy bloga. Na samym początku trzeba stworzyć kilka ogólnych kategorii tematycznych, do których dopasujemy bardziej szczegółowe słowa kluczowe, należące do poszczególnych segmentów. Do głównego słowa kluczowego można utworzyć odpowiadających mu kilka synonimów, a także użyć dane słowo kluczowe w kilku odmianach gramatycznych i w popularnych związkach wyrazowych. Nasycenie słów kluczowych na stronie www można sprawdzić za pomocą wtyczki SEOquake.


W analizie słów kluczowych i innych aspektów wydajności witryny pomocne będą też narzędzia, takie jak: planer słów kluczowych Google Adwords, Google Trends, Ubersuggest, Answer The Public czy też BuzzSumo.


6. Świetna nawigacja i klarowne uporządkowanie treści.


Elementy nawigacyjne danej strony internetowej powinny być jak najbardziej przystępne i proste dla odwiedzających. Dzięki nim będą mieli szansę poruszać się pomiędzy poszczególnymi podstronami oraz sekcjami wewnątrz strony www, a im mniej skomplikowane menu, tym łatwiejsza będzie wędrówka. Zwiększy to szanse, że użytkownik zainteresuje się ofertą.


Podczas tworzenia artykułu warto zadbać o to, by w efekcie końcowym tekst był czytelny i ułożony w przejrzysty sposób, który ułatwi szybkie odszukanie wybranych informacji. Aby przekaz był jasny, trzeba pamiętać o stylistyce, poprawnym szyku zdań, ortografii i poprawnej interpunkcji. Grafiki, zdjęcia, animacje czy wykresy, warto tak wkomponować w tekst, by stanowiły dodatkowe informacje lub uzupełnienie treści, a swoją ilością nie obciążały strony www.


Jednym z wielu narzędzi, przy pomocy którego określić można czytelność artykułu, tekstu dla grupy docelowej, jest indeks czytelności FOG lub indeks Flescha. Language Tool jest narzędziem, które pomoże w sprawdzeniu gramatyki oraz poprawności stylistycznej tworzonych tekstów.


7. Gwarancja wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarek.


Dawniej działania SEO polegały głównie na tak zwanym upychaniu słów kluczowych i linków w tekście. Teraz, po licznych aktualizacjach algorytmów Google, takie działania się nie sprawdzają, a roboty Google wyróżniają strony www, które są przede wszystkim bardzo dobre jakościowo. Doceniane są treści unikatowe oraz rozbudowane, przez co istnieje dużo większa szansa, że robot wyszukiwarek odnajdzie nasz artykuł i przypisze mu większą wartość. Przełoży się to na wysoką pozycję w wyszukiwarkach Google, którą też, by utrzymać stale na dobrym miejscu, potrzebna jest ciągła dbałość o dostarczanie wartościowych treści i dopracowywanie technicznych detali strony.


Aby otrzymać pożądany efekt, seo copywriter musi wziąć pod uwagę i zastosować słowa kluczowe, unikalność publikowanych treści, ustawienie odpowiednich nagłówków. W celu wypozycjonowania strony trzeba podjąć wiele innych działań, by awansować w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy, jednak z perspektywy copywritera wyżej wymienione będą tymi najistotniejszymi.


Dodatkowo, dzięki formatowaniu tekstu, użytkownik otrzymuje przejrzystą i atrakcyjną wizualnie treść, która go zachęci do poszukiwania niezbędnych informacji. Dobry tematycznie tekst wydłuży średni czas trwania sesji, a tym samym zmniejszy konwersję odrzuceń, pozytywnie wpływając na pozycjonowanie strony. W sformatowanym tekście znajdziemy między innymi: tytuł, nagłówki, akapity, wyliczenia, pogrubienia, kursywę, ramkę, czytelny front, kontrast między tłem a frontem.